Primair onderwijs

Terug op de basisschool

Mijn drie belangrijkste inzichten na een jaar van muzieklessen in het po

Het afgelopen schooljaar gaf ik wekelijks muziekles aan groep 1 t/m 8 op de basisschool. Dertien jaar lang deed ik ander soort werk, maar nu was ik weer terug in het basisonderwijs. Ter voorbereiding verdiepte ik mij in allerlei muzikale lesactiviteiten en muziekmethodes voor kinderen van 4 tot 12 jaar, want er is veel lesmateriaal bijgekomen. Terugkijkend op dit jaar deel ik mijn drie belangrijkste inzichten. 

1. Muzieklessen maken met LessonUp

In aanloop naar mijn nieuwe baan in het po bekeek ik veel (digitale) muziekmethodes. Omdat ik het als vakleerkracht Muziek fijn vind om zelf mijn lessen te maken, koos ik uiteindelijk voor een (gratis) abonnement bij LessonUp. In het vo maakte ik mijn muzieklessen ook in LessonUp. Het werkt voor mij ideaal omdat je heel eenvoudig interactieve werkvormen in je lessen kunt verwerken. En nog een voordeel: je hebt nooit gedoe met usb-sticks, want je logt in en al je zelfgemaakte lessen staan klaar in mapjes per leerjaar. Video, audio en documenten voeg je gemakkelijk toe, en de lay-out is naar wens aan te passen. Inmiddels heeft LessonUp ook een uitgebreide bibliotheek van muzieklessen waar je in kunt grasduinen, en waar je pagina’s (of hele lessen!) uit kunt halen ter inspiratie voor je eigen muzieklessen. Ik heb absoluut geen aandelen in deze online presentatie tool, maar kan het van harte aanbevelen. Bekijk maar eens een voorbeeldles rond het toffe lied ‘Ik word lekker wat ik wil’ (van 123ZING).

2. Iedere muziekdocent verdient een eigen muzieklokaal

Met terugwerkende kracht zie ik hoe verwend ik was (en ben) als muziekdocent in het vo met een eigen muzieklokaal vol met instrumenten en studio’s. Veel muziekdocenten in het po trekken met karren of tassen vol instrumenten van klas naar klas. Natuurlijk zijn er altijd behulpzame leerlingen die je willen helpen met het sjouwen van de spullen, maar toch vraagt het veel van de docent om ieder lesuur alles weer op- en af te bouwen in een nieuwe klaslokaal. Ik maak een diepe buiging voor alle muziekdocenten die jaar in jaar uit dit werk doen, en pleit daarnaast voor een eigen muzieklokaal voor elke muziekdocent, ook op de basisschool!

3. Muzikale helden in het basisonderwijs

Een aantal personen binnen het muziekonderwijs verdienen wat mij betreft een standbeeld. Ten eerste: Jeroen Schipper. In mijn boekenkast stonden aan het begin van mijn schooljaar in het po nog een paar verouderde liedbundels. Daar was ik wel op uitgekeken, maar gelukkig ontdekte ik het repertoire van Jeroen Schipper: liedjes met humor, waar je als muziekdocent ook even je tanden in kunt zetten, in verschillende muziekstijlen. Ik heb veel lol gehad met de klassen met nummers als ‘Schoolreis naar de maan’ en ‘Fantasiesafari’.

Ook deze muziekdocent verdient echt een pluim: Jan Vink met zijn YouTube-kanaal Musication. Wat een fantastische bron van meespeelfilmpjes! Boomwhackers, klankstaven en/of percussie-instrumenten uitdelen en gáán. Mijn leerlingen vonden het heerlijk om een les af te sluiten met het meespelen met een van zijn filmpjes. Mijn persoonlijke favoriet is de Black House Blues. Ik liet leerlingen meespelen op de ukelele en gekleurde klankstaven.

Natuurlijk zijn er nog veel meer muzikale helden in het po die het muziekonderwijs verrijken met nieuwe lessen, liedjes, video’s etc. Wil jij jouw held ook in het zonnetje zetten: schrijf een artikel over diens bijdrage aan het muziekonderwijs in het online magazine Muziekles4kids.

Image by pch.vector on Freepik