Columns

Bron van muzikaal materiaal

Ik ben een blauwbilgorgel, mijn vader is een porgel, mijn moeder is een porulan, daar komen vreemde kind’ren van, raban, raban, raban. Bladerend door mijn liedbundels stuit ik op dit lied. Als studente Docent Muziek leerde ik het mijn stageklas. De verwachtingsvolle gezichtjes, de overgave waarmee de kinderen zongen: ik zie het nog helemaal voor me. Een soort magie vond (en vind) ik het: je bedenkt een muziekles aan de keukentafel en in het klaslokaal komt je idee tot leven.

Dertien jaar geleden gaf ik mijn laatste muziekles in het primair onderwijs. Na die tijd was ik nog steeds in basisscholen voor mijn werk, maar niet meer als docent voor de klas. Na een paar jaar muziekdocent te zijn geweest in het po koos ik destijds voor andere functies. Maar nu begin ik weer als vakleerkracht Muziek voor alle groepen. Bij het geven van een aantal proeflessen op mijn nieuwe school merkte ik dat veel dingen de afgelopen dertien jaar hetzelfde zijn gebleven; de onbevangenheid van de kinderen, de levendige fantasie, het plezier in het samen zingen en muziek maken. Maar het digibord op de basisschool, dát is nieuw voor mij.

Toen ik mijn laatste muziekles gaf in het po was het digibord in opkomst, zeker niet gangbaar, en dus ook het gebruik van een digitale muziekmethode niet. Inmiddels is er veel te kiezen, lees ik in de Matrix Muziekmethoden van het LKCA. De matrix is zo opgebouwd, dat de (vak)leerkracht met de antwoorden op vijftig vragen informatie krijgt over de inhoud van de verschillende muziekmethodes. De matrix geeft geen oordeel over de methode, maar biedt wel inzicht in het aanbod. Maar om een beeld van een methode te krijgen, wil je natuurlijk wat zien én uiteraard horen! Gelukkig kun je bij veel methodes een proefabonnement nemen en helpen collega’s uit de facebookgroep ‘Inspiratie muziekles Primair Onderwijs’ (aanrader!) mij op weg bij het maken van een eerste selectie.

Maar waarom kiezen voor een digitale muziekmethode als je als afgestudeerd muziekdocent alles in huis zou moeten hebben voor het geven van afwisselende en volwaardige muzieklessen? Klikkend door verschillende proefabonnementen is deze vraag snel beantwoord. Al het materiaal dat de afgelopen jaren is ontwikkeld, ervaar ik als enorm inspirerend: nieuwe (of voor mij nog onbekende) liedjes, componeertools, ideeën voor energizers, meespeelpartituren, filmpjes… een eindeloze bron van muzikaal materiaal om mee aan de slag te gaan. Ik zal het zeker gebruiken om mijn lessen mee te verrijken. Maar waar ik het meest naar uitkijk is om weer met deze leeftijdsgroep live muziek te gaan maken. ‘Ik ben de blauwbilgorgel’, lijkt me een mooi lied voor de eerste les!

Deze column verscheen eerder in het tijdschrift De Pyramide in september 2021

Image by pch.vector on Freepik