Monstertjes
De muzieklessen die ik geef in de bovenbouw zijn mijn leukste uurtjes van de week. En dan heb ik het hier over de bovenbouw van het vo, om precies te zijn leerlingen van 16 à 17 jaar. Zij kozen voor het vak Muziek en dat geeft een heel andere dynamiek dan mijn lessen in de onderbouw waar het de eerste drie jaar een verplicht vak is. Vooral het samen muziek maken in de studio’s vinden ze heerlijk. Ook voor de theoretische kant van muziek is er zeker interesse, maar als het op het maken van huiswerk aankomt, heeft het vak Muziek helaas geen streepje voor op hun andere vakken. Het liefst zou ik helemaal geen huiswerk opgeven, maar mijn muziekuren zijn te beperkt om het omvangrijke muziekexamenprogramma helemaal binnen de lessen te behandelen.
Voor de eerste lockdown maakten ze naar mijn smaak al te weinig serieus hun huiswerk, maar in de maanden na de lockdown merkte ik dat ze door het vele online onderwijs al helemaal uit het schoolritme waren geraakt. Week in week uit hoorde ik mezelf bij de start van de les weer op ze mopperen. Toen ik mezelf bij de zoveelste huiswerkpreek ook niet zo’n aardig mens meer vond, kreeg ik ter plekke een ingeving. Ik gooide het maar gelijk in de groep: “Wat als ik jullie een sticker geef voor het gemaakte huiswerk? Bij tien stickers volgt een beloning.” Bij mijn kinderen had dit goed gewerkt bij het zindelijk worden. Toen een aantal leerlingen het ook wel een lollig idee vonden, besloot ik ervoor te gaan.
En wat schetst mijn verbazing: de eerstvolgende les was er aanzienlijk meer huiswerk gemaakt. Bij de eerste officiële stickeruitreiking kon ik meer dan de helft van de klas een klein monsterstickertje overhandigen. Een jongen vond het zó vervelend dat hij niet bij de uitverkorenen hoorde dat hij ter plekke de huiswerkvragen alsnog ging maken om ook zo’n leuk monstertje te kunnen bemachtigen. De week erop steeg het aantal leerlingen dat huiswerk maakte verder.
Een collega die ik over mijn vondst vertelde, vond het belachelijk dat ik zoiets vanzelfsprekends als je huiswerk maken beloonde. Dat standpunt begrijp ik uiteraard, bovendien werken beloningssystemen niet op de lange termijn. Toch ga ik er nog even mee door, want het huiswerk maken zal zich zeker uitbetalen bij het maken van de muziektoetsen en daarnaast vind ik het vooral prettig om de les met een positieve noot te kunnen starten. Iedere leerling vindt het fijn om een compliment te krijgen en bij het uitreiken van mijn monstertjes vind ik de blije reacties van mijn leerlingen vooralsnog goud waard!
Deze column verscheen eerder in het tijdschrift De Pyramide in mei 2021