Muziekles Het Drumstel (groep 6 t/m 8)
In deze muziekles gaan de leerlingen aan de slag met het onderwerp ‘het drumstel’. Na een ritmische warming-up maak je met de klas een drumstel na en maken de leerlingen vervolgens zelf een eigen drum-ritme met de ‘Ableton Playground’ op hun device.
Voor wie?
Groep 6, 7 en 8 van de basisschool
Benodigdheden
-Een tablet, Chromebook of laptop per persoon of per duo (en koptelefoon)
-Een digibord
–De presentatie bij deze muziekles
Doelen
-De leerlingen kunnen de verschillende onderdelen van het drumstel benoemen
-De leerlingen kunnen klassikaal het basisritme van het drumstel uitvoeren
-De leerlingen kunnen een eigen drumritme ontwerpen met ‘Ableton playground’
-De leerlingen kunnen bij het eigen drumritme een bas-laag namaken en een eigen melodie componeren.
Stappenplan
- Warming-up (slide 2)
Zet het meespeelfilmpje aan. De hele klas klapt mee met het groene balletje. Gaat dit goed? Verdeel de klas dan in twee groepen. Groep 1 klapt mee met het groene balletje en groep 2 doet een pets op de benen bij het rode balletje. Verdeel de klas vervolgens in 3 groepen. Verzin per groep (per gekleurd balletje) een bodysound met de kinderen. - De onderdelen van het drumstel (slide 3 t/m 5)
Voorkennis activeren: welke onderdelen kennen de leerlingen al? Schrijf ze op het bord (slide 3). Laat de onderdelen met de juiste namen zien op het bord (slide 4) en laat vervolgens het drum-filmpje zien (slide 6). Wat valt hen op aan het drummen en het drumstel? Bijvoorbeeld: er zijn meer trommels en meer bekkens, de snelheid van het spel, het gebruik van de voeten etc. - Drumstel namaken met de klas (slide 6 en 7)
Open via de link in slide 7 het programma ‘Ableton playground’ en creëer hierin het basisritme met de kick, snare en closed hat. De leerlingen zien zo gelijk hoe het programma werkt. Verdeel de klas in 3 groepen en oefen met iedere groep hun ritme los. Gaat het goed? Laat de ritmes dan tegelijk uitvoeren. Start met het uitvoeren van 2 ritmes tegelijk en doe ze dan alledrie samen.
Groep 1: kick (bijv. een stamp)
Groep 2: snare (bijv. klap op tafel)
Groep 3: closed hat (bijv. pets op de benen) - Zelf een ritme maken (slide 8)
Opdracht voor de leerlingen:
-Werk alleen of in tweetallen op een chromebook, tablet of laptop met koptelefoon.
-Tik in de browser ‘Ableton playground’ en klik op de bovenste link.
-Maak in tweetallen een eigen drumritme. Je mag verschillende onderdelen van het drumstel hiervoor gebruiken. Gebruik in ieder geval 3 verschillende onderdelen voor jullie ritme. - Een baslaag en eigen melodie maken (slide 9)
Maak de baslijn na. Misschien herkennen jullie de baslijn wel van het nummer van Maroon 5. Maak daarna samen een passende melodie erbij in het vakje ‘melodie’. Zet het tempo op 60 bpm. - De leerlingen vinden het vast leuk om de resultaten aan elkaar te laten horen. Geef hier de ruimte voor. Laat ze bijvoorbeeld in groepjes naar elkaars composities luisteren en elkaar feedback geven.
- Terugblik (slide 10 t/m 12)
Welke onderdelen heeft het drumstel ook alweer? Laat de leerlingen in duo’s nadenken over de goede antwoorden.
Image by studio4rt on Freepik