Gratis lesmateriaal

Muziekles The Wellerman (groep 7/8 en brugklas)

In deze muziekles gaan de leerlingen aan de slag met het lied ‘The Wellerman’ via bodypercussie, zang en het programma Songmaker van Chrome Music Lab. Ze maken de melodie van het lied na in Songmaker en componeren er een eigen ritme bij.

Voor wie? 

Groep 7 en 8 van het primair onderwijs en klas 1 van het voortgezet onderwijs

Benodigdheden

  1. Een digibord
  2. Per persoon of per duo een tablet, chromebook of laptop
  3. De presentatie bij deze les

Doelen

  1. De leerlingen kunnen de ritmes met bodypercussie uitvoeren op de muziek van ‘The Wellerman’
  2. De leerlingen kunnen het lied ‘The Wellerman’ zingen
  3. De leerlingen kunnen het lied ‘The Wellerman’ namaken met het programma Songmaker van Chrome Music Lab
  4. De leerlingen kunnen een eigen ritme-laag componeren bij de melodie van ‘The Wellerman’

Stappenplan

  1. Warming-up (slide 2)
    Doe een aantal bodypercussie-ritmes uit het filmpje los voor en de leerlingen doen je na. Als dit goed gaat, zet je het filmpje aan en volgen de leerlingen de bodypercussie-symbolen uit het filmpje.
  2. Zingen (slide 3)
    Zing het lied ‘The Wellerman’ voor en laat de leerlingen luisteren naar de tekst. Hoe kun je horen dat dit een oud zeemanslied is? Via de link op slide 4 kom je bij een karaoke-versie van het lied, mocht je jezelf niet kunnen begeleiden op een instrument bij het zingen. Leer het lied zin voor zin aan (voor- en nazingen).
  3. Songmaker (slide 5 en 6)
    De leerlingen gaan individueel of per duo aan de slag op een tablet, chromebook of laptop. Ze loggen in en gaan naar het programma Songmaker van Chrome Music Lab. Klik op de link in slide 6 en laat kort zien hoe het programma werkt.
  4. The Wellerman namaken (slide 7 tot en met 12)
    Pas bij ‘settings’ (het wieltje rechtsonder) het aantal maten aan naar 16. Laat via de link in slide 8 horen wat de leerlingen gaan namaken. Zet vervolgens slide 9 op het digibord en de leerlingen gaan aan de slag. Als iedereen zover is, ga je naar slide 10 en daarna naar slide 11 en 12. Eventueel zou je de slides 9 t/m 12 ook voor de leerlingen kunnen uitprinten, zodat iedereen op zijn of haar eigen tempo kan werken.
  5. Tot slot maken de leerlingen een eigen ritme-laag bij de melodie van ‘The Wellerman’