Online tools voor het vak Muziek
Het online onderwijs tijdens de coronapandemie had voor mij als muziekdocent in het voortgezet onderwijs vooral veel nadelen. Een voordeel was wel dat ik me – weliswaar noodgedwongen – verdiepte in online tools voor het vak Muziek. Deze drie tools zorgden ervoor dat mijn leerlingen niet alleen nuttig, maar ook met plezier de online muzieklessen zijn doorgekomen. Én nu we gelukkig weer samen in de klas muziek maken, gebruik ik ze nog steeds!
1. Bandlab
Beats maken, werken met lagen en loops, je eigen stem opnemen en bewerken, partijen maken voor instrumenten, en kunnen samenwerken als bandje: de mogelijkheden van Bandlab zijn eindeloos. Nu zijn er veel meer programma’s die dit kunnen bieden, maar wat mij aansprak aan Bandlab was de mogelijkheid om als groepje – ieder vanuit zijn of haar eigen huis – samen te kunnen werken aan een track, en daarnaast is Bandlab gratis én te gebruiken op ieder device. Om mijn leerlingen op weg te helpen heb ik instructiefilmpjes gemaakt en die geplaatst op YouTube. Toen ik dezelfde week nog mailtjes kreeg van leerlingen dat ze het zo’n leuke opdracht vonden, wist ik dat ik op de goede weg zat. Onderbouwklassen kregen de opdracht om met loops een kort muziekstukje te maken met gebruik van verschillende muzikale lagen (zoals bas, akkoorden, melodie en ritme). In de bovenbouw heb ik de leerlingen een eigen song laten componeren in groepjes en deze laten inspelen en inzingen in Bandlab.
2. Earz
Ik gebruikte Earz al langer tijdens de muziekles als tool om solfège en muziektheorie te oefenen. Earz is ingericht als spel met levels, er zijn punten te verdienen en badges te winnen. Ik zette het regelmatig aan tijdens de les om klassikaal een melodisch of ritmisch dictee te doen of te luisteren naar intervallen, stijlen en instrumenten. Pas bij het thuisonderwijs ben ik ook andere functies van Earz gaan gebruiken, zoals het maken van (formatieve) toetsen. Het is heel handig dat je zelf meerkeuze- en open vragen kunt maken rond filmpjes en geluidsfragmenten. Vanuit mijn werkkamer thuis kon ik precies zien wie er tijdens de les inlogde om te gaan oefenen met de vragen en welke scores er werden behaald. Earz zorgde ervoor dat ik mijn klassen goed heb kunnen voorbereiden op de eindtoets, toen de leerlingen weer bij ons op school mochten komen.
3. Chrome Music Lab
Chrome Music Lab is heel geschikt om te gebruiken in het basisonderwijs als je beschikt over tablets in de klas. Mijn kinderen hebben altijd veel lol bij het maken van ritmische patronen en melodieën. Het bleek echter ook voor middelbare scholieren een handige tool bij de online lessen, en dan met name de functie ‘Songmaker’. Tik maar eens ‘Chrome Music Lab’ in op YouTube en je ziet alle populaire nummers die je met Songmaker kunt namaken compleet met tutorial. Wat je componeert, kun je eenvoudig opslaan en delen met anderen. Ik gebruikte het om de compositiemethode twaalftoonstechniek (of: dodecafonie) uit de klassieke muziekgeschiedenis te behandelen in mijn bovenbouwklas. De leerlingen maakten twaalftoonreeksen in kreeftgang en omkering en deelden het resultaat online met mij. Een leuk voorbeeld van een abstract begrip leren begrijpen door het zelf te doen!
Over de auteur:
Lisa van Bennekom is (freelance) muziekdocent en redacteur van Muziekles4kids
Illustratie: Afbeelding van brgfx op Freepik